måndag 1 mars 2010

Reflektioner från Pedagogiskt AE i Eskelhem 100222

Reflektioner från Pedagogiskt AE i Eskelhem 100222
Korta minnesanteckningar från ”laget runt” gällande mattebiennalen.
De allra flesta var nöjda med sina föreläsningar och att det kändes ”lyxigt” att få resa iväg tillsammans och utvecklas som arbetslag.
Smartboard i undervisningen, bra tips på hur den kan användas konkret
Patrik matteshow, Roligt men har känns som jag glömt det fort
Matte och statistik Spännande att ta del av, oj vad man kan laborera med statistik och ta fram det man vill visa.
Ökad måluppfylleselse utan mattebok, utgick mycket från barnens egen kultur med laborativa övningar, bak, praktisk matte och bräk.
Färdighetsträning viktigt och roligt, t.ex. multplikationsrace på smartboard
Maria Asplund Tema matematik, hon är alltid bra och har många spännande exempel och övningar att delge. Denna gång visade hur man kan ”leka affär ” matteutvecklande.
Abakus Ett mattespråk som används i Kina, Automatisera tänk med hjälp av fingrar, ger mycket bra taluppfattning och kan användas även på höga tal.
Ingvar O Persson Att räkna med andra baser, Det är viktigt att ha mycket god taluppfattning för att förstå. Arbetsminnet går alltid att träna till det bättre…
Gyllene snittet, Ett skönhetsideal från naturen, alltid i förhållande till något, det handlar om proportioner. Din upplevelse av något kan vara baserad på Gyllene snittet.
Matematik i utomhusmiljö- goda tips att tillvarata till undervisningen.Spel och matematik, tärning och talsorter, tävlingsinspirerande, kolla strävorna-tänk till tusen.Statistik och smartboard- tänk vad man kan luras med statistik…Praktiskt-laborativ upplevelse, väga, känna, tolka-matteblomman bygga olika tal med blommor.
Fabler-att arbeta tematiskt med språk, bild och matte, mycket inryms under detta tema. Mycket problemlösning för eleverna och nyttigt ”tänk till”En dansk tum är större än en engelsk!Geodorisk dom-bygga med olika tekniker.
Arkitektor och mönster – se samband mellan vinklar och area..
Vikten att reflektera/diskutera tillsammans med eleverna, viktigt att visa elevers lösningar för andra elever, hur grupperar vi elever bäst? Högpresterande med lågpresterande?Maria Asplund Elevgrupperingar i matteLägg fokus på taluppfattningLärarens roll i klassrummet är det absolut viktigaste för elevernas utveckling och lärande.Lärarens förväntningar och sätt att undervisa styr mer än du tror varför lyckas vissa grupper bättre än andra?

Detta var ett kort axplock från vårt ped. Ae 100222 Jörgen Norström

Inga kommentarer: