tisdag 16 mars 2010

Utomhusmatematik i närmiljön-matematikbiennalen

Kort sammanfattning av en mycket intressant föreläsning från matematikbiennalen. Jag kan skicka ett bildspel från föreläsningen av Lisbeth Ringdahl för den som vill läsa mer. Konkreta och lätta tips som jag tycker är användbara och värdefulla:
* Hur lång tid tar det att räkna till ex 100, hoppa 10 jämfotahopp, göra 5 sit-ups, säga alfabetet? Uppskatta-prova-mäta
* Hämta tio pinnar, vilka djur kan de vara ben till?
* Hämta några kottar och pinnar. Dela dem i hälften. Hur många blev det i varje hög? Hämta dubbelt så många!
* Hur många varv kan du gå runt skolan på tio minuter?
* Motionsflax: spring upp och ner för en backe och flaxa med armarna. Hur många "flax" blev det uppför backen och hur många flax blev det nedför backen?
* Hur många bilar får plats på parkeringen? Hur många människor har åkt bil hit idag?
* Former: med hjälp av olika former beskriva ex hur olika bilmärken ser ut. Lek med bilskyltar- hur kan en bilskylt se ut om summan skall vara så nära 20 som möjligt? om produkten ska bli så nära 100 som möjligt? Om du subtraherar de två lägsta talen från det högsta talet för att komma så nära 0 som möjligt?
* Gå ut i naturen och söka symetrin - som är grunden för likhetstecknet.
* Gå ut på promenad i naturen, välj ut ett föremål och kom ihåg hur det ser ut. Beskriv (muntligt, skriftligt, för en kompis, inför klassen) hur ditt föremål ser ut, ex det är platt, rött, 12 cm brett och 20 cm långt....vem kan gissa vad det är?
* Vart vill du resa? Planera din resa-kostnad, tid, biljett och resväg.
Varför sitta still inomhus, när vi har så mycket matte utomhus! /Hanna

1 kommentar:

Anneli sa...

Hej!
Jag läser till förskollärare och är väldigt intresserad av utomhusmatematik. Skulle du kunna skicka det där bildspelet du nämnde i texten till mig?
(Lu07joan@hlk.hj.se)
Tack på förhand!