torsdag 18 februari 2010

Korta reflektioner, nedskrivet under mattebiennalen 2010


  • Matematisk kompetens: Förmågan att resonera och motivera, Problemlösningskompetens, Begreppsförståelse, Nyfiken och förtroendefull hållning och goda färdigheter.

  • Fokus på taluppfattningen i de yngre åldrarna.

  • Utgå från konkreta situationer (elevernas verklighet) - skapar motivation och nyfikenhet

  • Öppna frågor leder vidare till genuina diskussioner.

  • Avsluta alltid lektiorna med reflekterande och öppna frågor; "Vad kom ni fram till?", "Vad har du lärt dig?"

  • Låt eleverna använda sig av de fyra representationsformerna: bild, ord, tal och form.

  • Börja med svaret (facit) och låt eleverna skapa frågeställningar och problem utifrån det. Hur kom du fram till svaret? Hur tänkte du?

  • Inventera närmiljön i förhållande till strävansmål och analysschema.

  • Vad är en bra fråga?

  • Förståelse - grund för självkänslan.

  • Vad är målet med uppgiften? Eleven har rätt att få veta.

  • Det krävs undervisning för lärande.

  • Variation och kreativitet är nyckelord för att öka intresset för matematik och för att lära sig matematik.

  • Lärarens attityd är viktig!

  • Visa elevernas lösningar i klassen. Det är oerhört viktigt, oavsett om lösningen är fel eller rätt. Utifrån elevlösningar kan vi kommunicera kring lösningen och matematiken.

  • Förståelse för likhetstecknets betydelse.

  • Eleverna kan rätta varandras lösningar.

  • Nivågruppering - forskning visar att lärandet inte ökar. En elev som inte kan så mycket lär ju av att höra de som kan mer.

  • Reflektera och kommunicera - fokus i undervisningen.

  • Vad har du lärt dig? Hur har du lärt dig? - metakognition.

  • Läraren är den viktigaste faktorn för lusten att lära.

  • Det får inte vara för mycket uppgifter, hellre få och bra än många.

  • Lös inte uppgifterna åt eleverna.

  • Reformera din undervisning i små steg.
// marie

Inga kommentarer: