onsdag 7 oktober 2009

Väsentligt eller inte, här kommer det, appropå labborativt material!
LEGO! Länsade legolådan på fritids, plockade ur fyrploppars, sexploppars och åttaplopparsbitar i olika färger. Gav sedan mina elever i år 1 en stor näve var. De fick i uppgift att sortera bitarna i "högar" där dessa som låg i samma hög skulle ha något gemensamt, ingen tvekade utan sorterade för fullt. När vi sedan tittade och pratade om deras olika sätt att sortera upptäckte vi att nästan alla pojkar sorterat efter färg och flickorna efter storlek, någon som har något genustänk runt detta? Vi testade också varandras sätt att sortera. När vi alla sorterterat efter färg, jämnförde vi också mängderna. Ni vet, flest, minst och lika många. Någon elev kom på att om man byggde ett enradigt torn av alla bitarna i en hög var de lättare att jämnföra, detta testade vi också alla, då fick vi in ord som högst och lägst också.Alla var aktiva och koncentrerade i minst 40min! Vi tränade olika jämnförelseord och de fick träna på att förklara hur de tänkte. En rolig och lyckad lektion enligt mig själv!
Tips för allmän trevnad: Sista 5 min fick de bygga fritt av sina bitar, det hade jag lovat redan i början av lektionen. Förvarnade även att de måste plocka isär sina fantastiska skapelser på slutet då legot skulle tillbaka till fritids.
Är det någon som har mer tips på sådana här övningar?
MVH Katta

1 kommentar:

Marie sa...

Hej!! VAd roligt att du börjat att blogga!! Fortsätt, fortsätt!!!!