onsdag 28 oktober 2009

Skolverkets pengar kommer att göra nytta

Idag samlades vi alla för att bl a reflektera över vårt studiebesök i matematikverkstaden. Vi tyckte alla att det var ett bra studiebesök som satte fart på våra tankar kring uppbyggandet av en matematikverkstad. Hur ska vi göra nu? Blir det en fysisk plats eller kommer matematikverkstäderna finnas på flera olika platser? Vi är inte helt överens - vilket är spännande, så nu behöver vi tänka vidare på hur vi ska organisera det och också se till att vi använder de pengar vi fått från Skolverket på ett klokt sätt. Pengarna måste användas innan 31 december, så många kloka beslut måste tas innan nyårsraketerna smäller.

Och inte bara tankar kring matematikverkstaden kom upp. Vi får fantastiskt givande pedagogiska diskussioner. Det är det här vi lärare borde använda vår tid till, att diskutera undervisningsinnehåll, förhållninssätt och vår kunskapssyn. När vi får tid till det, då börjar det hända saker - det som kallas skolutveckling kan man tänka sig. Vi arbetar mycket med de fyra räknesätten för tillfället och märker i de olika grupperna att inte kunskaperna är så bra som vi faktiskt trodde. Vi tror att vi tar mycket för givet och det blir en omskakning att se hur det faktiskt ligger till. Detta i sin tur sporrar oss att söka ny kunskap för att arbeta vidare kring dessa matematikområden. Vi blir förvånade över de resultat vi ser - eller rättare sagt så inser vi att vi har mycket att arbeta vidare med. Räknestrategier, taluppfattning, grunderna i addition och subtraktion etc. Vi diskuterade i dag om vi har för "bråttom att lära eleverna nytt". Behöver vi mer tid att fördjupa oss innan vi drar vidare? Ja sådana här frågor har idag debatterats i en liten skola på Gotland. Trots storleken på skolan tror jag att vi kommer att göra stora vinster, vad gäller elevernas måluppfyllelse.
Vi är på gång =)

Inga kommentarer: