måndag 5 oktober 2009

Skolverkets diagnosmaterial Diamant

I vår proejektbeskrivning har vi skrivit att vi ska använda Skolverkets diagnosmaterial Diamant under projektets gång. Idag satt jag och en annan lärare ner för att diskutera vad och hur vi ska använda oss av Diamant, i år 4-6. Vi bestämde att vi ska använda oss av följande delar av Aritmetikdelen: AG6, AG8, AG9, AS1, AS2, AS3, AS4 AS5 och AS6. Vi fokuserar med andra ord på både läsetal och den skriftliga huvudräkningen. Enligt rekommendationer från Skolverket har varje diagnos en maxtid. Denna maxtid visar om eleven har automatiserat sina kunskaper. Går du över maxtiden innebär det att eleven inte automatiserar sina kunskaper vilket i sin tur leder till en mer arbetsam väg vid huvudräkning eller skriftlig huvudräkning. Vi hoppas att vi under läsåret kommer att se en förbättring på diagnoserna och att det i sin tur kräver en bättre undervisning med fokus på strävansmål, diskussioner och reflektioner kring aritmetik.

Vi kommer att göra samma diagnoser under 3 ggr, nu, i januari och i slutet av terminen för att se om våra elever utvecklar sina kunskaper kring aritmetik.

Återkommer med vad första nulägesbeskrivningen beskriver så snart som möjligt.

1 kommentar:

Jörgen Norström sa...

Härligt att läsa hur projektet framskrider, jag följer och ser hur medvetenheten ökar.