söndag 27 september 2009

Involverade i Familjematematik

När projektet skrevs som en ansökan till Skolverket tänkte vi inte så mycket på föräldrarnas delaktighet. Så här i efterhand har jag insett att föräldrarna är väldigt viktiga i vårt arbete med våra elever, deras barn. Detta är inget nytt, men behöver lyftas fram lite oftare.

På en matematikkonferens berättades om en förskola/skola där man gått ut till föräldrarna och bett dem att prata gott om matematik, trots ev. dåliga erfarenheter från deras egen matematikundervisning. Detta för att eleverna skulle ha en positiv bild av matematik, vilket i sin tur underlättar för oss som undervisar i matematik.

Under föräldramöten har vi nu presenterat hur långt vi kommit i matematikprojektet. Under ett av dessa möten var det en förälder som lyfte fram "problemet" med att föräldern inte alla gånger kan hjälpa sina barn, eftersom vi i dag ställer upp, räknar och tänker på andra sätt än vad föräldern lärde sig under sin skoltid. Vi hade plötsligt upptäckt att föräldrarna, förhoppningsvis så många som möjligt, vill veta mer kring hur vi undervisar i matematik. Idéen om att ha en matematikkväll, Familjematematik, tillsammans med våra föräldrar var född. Nu återstår det bara att planera och bestämma ett datum.

Anne-Marie Körling skriver om något liknande på sin blogg, där hon även hänvisar vidare till en tidningsartikel i ämnet.

Inga kommentarer: