onsdag 11 november 2009

Tankar från pedagogiskt AE i Eskelhem/Hogrän skola

Minnesanteckningar från pedagogiskt AE Eskelhem/Hogrän skola 091028

Blandade åsikter och insikter sammanfattas utan att namnge vem som sa vad.

Positivt överraskad av material i ma-verkstaden på Fridhemsskolan.
Besöket gjorde tankarna mer konkreta och strukturerade.
Jag har börjat samtala mer matematik med eleverna.
Boken huvudräkning har gett mig många bra ideér och praktiska tips.
Vi har redan idag en hel del material, tid saknas att göra i ordning vårt material.
Ting tar tid vi kan inte börja med allt på en gång, vi måste inventera vad vi har, vad vi gör.
Jag tyckte om idén hellre färre olika laborativa lådor, men mycket innehåll så det räcker till alla.
Tanken om matteverkstad i eget rum inspirerar mig.
Jag vill ha allt material tillgängligt i mitt klassrum.
Kan vi ha material både i klassrum och egen verkstad?Har vi lokaler till det?
Helhetstänket mot strävansmålen inspirerar mig, varför gör vi det vi gör?
Mycket finns på NCM hemsida, vi behöver inte uppfinna alla hjul igen.
Jag har börjat prova trådbilder med mina elever.
Genomtänkt studiebesök, mycket ”luft” i resan för reflektion och eftertänkt.
Jag känner igen från förskolan att det är viktigt att ”prata matematik”
Jag är glad att vi har den fördelning av undervisning som vi har, jag lär mig massor.
Vilka bra och konkreta tipps jag fick med mig hem till klassrummet.
Mycket bra att vi valde huvudräkning som område att arbeta kring, Många elever har fel, eller inga strategier alls för att möta olika tal.
Otäckt upptäckt att många grunder inte sitter hos eleverna!
Jag har börjat stanna till i undervisningen och checka av vad de kan, mer is i magen.
Diamantmaterialet är bra men omfattande.
Hur arbetar vi med röd tråd förskola-F-klass-1-3 och vidare till 4-6?Kan vi förbättra oss där?
Jag använder mindre och mindre läromedel i matematik.
Detta är jättespännande, jag vill plugga mer!
Hur skapar vi tid för mer samtal mellan oss och för inventering?
Jag kommer starta med övningslådor och starta i mitt eget klassrum, kan vi ha gemensamt material på något bra ställe?
Det känns som vi börjar få struktur på ma-projektet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad vi kom fram till mycket kloka och tankevärda saker =)